b'DUURZAAMHEID LOONT!? item mee in haar duediligenceproces. Ook Veel eigenaren van assurantiekantoren zullenbij het financieren van een aankoop speelt zich herkennen in het gevoel dat aandacht voorduurzaamheid een rol, vanuit de bank of duurzaamheid niet altijd direct wordt beloond.duurzame investeringsfondsen.Of stellen zichzelf de vraag of de investering wel kan worden terugverdiend. Een mooi voorbeeldWAARDE HUIDIGE ONDERNEMINGvan deze discussie zijn de recente ontwikkelingenBinnen je bestaande bedrijfsvoering kun je van het aandeel van pensioenfonds PFZW inals assurantiekantoor binnen verschillende olie en gasbedrijven (waaronder Shell, BP enonderdelen waarde creren met duurzaamheid. Total Energies). Het pensioenfonds heeft zichDe basis van waarde(creatie) rust op drie teruggetrokken uit deze ondernemingen, omdatpijlers: tijd, geld en risico. En duurzaamheid ze onvoldoende snel overgaan van fossiele naarkan binnen al deze aspecten van invloed zijn. hernieuwbare energie (bron: fd.). Terwijl aanBelangrijke risicos voor een assurantiekantoor de andere kant Shell, volgens Hans van Cleefzijn: strengere wet en regelgeving, (adviesbureau Publieke Zaken) en Gerbenreputatieschade en veranderingen in de keten Hieminga (ING) n van de Nederlandse bedrijvenvan het verzekeringsintermediair. Binnen al is die het meeste investeert in duurzamedeze risicos is duurzaamheid steeds vaker energie. Dit voorbeeld laat zien dat de publiekeeen leidende factor. Bewust dan wel onbewust opinie en het vertrouwen een grote rol spelenworden ondernemers van assurantiekantoren bij waardecreatie via duurzaamheid. Het heeftmiddels deze ontwikkelingen in de markt steeds direct impact op aan en verkoopbeslissingen,nadrukkelijk gedwongen met duurzaamheid aan zowel negatief als positief. de slag te gaan. En daarbij geldt: hoe lager het risico, hoe hoger de waarde. Assurantiekantoren MUST-HAVE kunnen hun omzet en de kasstromen verhogen Terug naar de impact op de waarde van uwals ze aandacht hebben voor duurzaamheid. onderneming. Welke rol speelt duurzaamheidNaast vertrouwen in het merk zullen nieuwe in overnames op de markt? Een duurzame(duurzame) producten en daarmee nieuwe dienstverlening binnen de assurantiemarktdoelgroepen dit effect versterken.heeft een positieve invloed op het creren van vertrouwen, vormt een basisbegripDaarnaast zijn er al veel duurzame investeringen voor toekomstige generaties, vermindertin milieu, waarvan is bewezen dat ze de risicos in de verzekeringsketen, levert eenwinstgevendheid vergroten. Investeren in concurrentievoordeel op en verhoogt daarmeeduurz aamheid levert niet alleen nieuwe, de waarde van je kantoor. jongere klanten op maar is ook aantrekkelijk voor toekomstige werknemers. Door het PRIJZEN EN ONDERHANDELINGEN aantrekken van talent kan de productiviteit Ondanks de soms benodigde kritische bliken toekomstbestendigheid van je kantoor speelt duurzaamheid bij kopende partijen,toenemen. Vergroting van de (houdbare) zoals verzekeraars, Private Equity en strategenkasstromen levert een hogere waarde op van steeds vaker een belangrijke rol. Private Equityde onderneming. Aandacht voor duurzaamheid heeft hierin via responsible investmenten investeren hierin is een must have, want (verantwoord beleggen) een kartrekkersrol enzonder duurzame toekomst (tijd) is er geen neemt duurzaamheid steeds vaker als belangrijkwaardecreatie!DEALS VAN BETEKENIS 27'