'Mens en technologie hand in hand bij Arbo Anders'
In een tijd waarin technologie en kunstmatige intelligentie steeds meer werkprocessen overnemen, kiest Arbo Anders voor een unieke benadering. Volgens eigenaar Anne Hoekstra draait succesvolle arbodienstverlening om meer dan systemen en data alleen: het gaat om empathie, vertrouwen en menselijke verbinding. Met bijna honderd medewerkers, vestigingen door het hele land en een duidelijke toekomstvisie, wil Arbo Anders bedrijven integraal ondersteunen in gezondheid, inzetbaarheid en preventie.
De mens als onderscheidend vermogen
“Inzetten op preventie doen wij écht anders,” zegt Hoekstra. “Wij geloven in de kracht van mensen zelf: vertrouwen, empathie, inlevingsvermogen en humor. Dat zijn dingen die je niet kunt automatiseren.” Volgens hem is dit juist de sleutel tot succes in een krappe arbeidsmarkt. “De functies van de toekomst die niet geautomatiseerd worden, hebben allemaal een menselijk aspect. Daar moeten we onze medewerkers op inzetten.” Die visie trekt ook nieuwe professionals aan. Hoekstra: “We merken dat mensen zich graag willen aansluiten bij Arbo Anders vanwege ons verhaal. We hebben onze huisstijl vernieuwd en zetten onszelf duidelijker neer als kwalitatieve en inhoudelijke autoriteit. Dat maakt dat mensen onderdeel willen zijn van dit verhaal.”
Nieuwe strategie: van versnippering naar integratie
De aanleiding voor de nieuwe koers lag volgens Hoekstra in een fundamenteel probleem bij veel organisaties: “Bedrijven hebben vaak geen integraal beeld van de organisatie en hun medewerkers. Alles wordt versnipperd ingekocht: van verzuimbegeleiding tot PMO’s en RI&E’s. Dat willen wij juist samenbrengen in één totaalbeeld. Daarvoor is technologie nodig.” In 2022 formuleerde Arbo Anders een strategie die rust op drie pijlers en een fundament. “Het fundament is dat alles wat we doen van waarde moet zijn,” legt Hoekstra uit. “We toetsen continu: wie is erbij gebaat? Als het geen meerwaarde heeft, doen we het niet. Daarnaast hebben we drie pijlers. Eén: koesteren wat goed is, dus verzuim en re-integratie blijven betrouwbaar en van hoge kwaliteit. Twee: grensverleggende dienstverlening, waarin we verder kijken dan wetgeving alleen en écht partner zijn in inzetbaarheid. En drie: de kracht van mensen, want onze medewerkers maken het verschil.”
Technologie als bondgenoot
De vertaalslag naar de praktijk krijgt vorm in een geïntegreerde dienstverlening. Hoekstra: “We willen werkgevers een soort realtime dashboard bieden. Hoe staat het met de gezondheid en de fitheid van mijn medewerkers? Waar is er energieverlies, waar loopt men tegen hoge werkdruk aan? Zo kun je gericht ingrijpen en niet met hagel schieten.” Om dat mogelijk te maken, is samen met technologiepartner Compasity een eigen verzuimapplicatie ontwikkeld. “Aanvankelijk bedoeld ons eigen werkproces te vergemakkelijken, maar we zien nu ook kansen deze bij klanten in te zetten. Daarmee kunnen zij straks AI-ready zijn, omdat het platform van Compasity vanaf de basis is ontwikkeld met datagedreven werken en kunstmatige intelligentie in het vizier,” aldus Hoekstra.
AI die meedenkt, coacht en handelt
Arbo Anders onderzoekt momenteel hoe AI concreet kan bijdragen aan de dienstverlening. “AI is bij ons geen los speeltje, maar we willen het integreren in ons systeem,” legt Hoekstra uit. Samen met Compasity wordt gekeken naar drie niveaus waarop AI waarde kan toevoegen:
DE AI-ASSISTENT kan administratieve lasten verlichten. “Denk aan het automatisch genereren van transcripties of rapportages die voldoen aan wettelijke richtlijnen. Dat scheelt onze bedrijfsartsen, POB’ers en casemanagers straks enorm veel tijd, waardoor zij zich meer kunnen richten op de inhoud en het contact met de medewerker.”
DE AI-COACH kan professionals ondersteunen met signaleringen en kwaliteitsborging. “Stel dat een medewerker al 26 weken ziek is, dan attendeert de AI-coach de bedrijfsarts erop dat volgens de richtlijn re-integratie ander passend werk bij de eigen werkgever onderzocht moet worden. Het systeem neemt geen besluiten, maar helpt om subjectiviteit te verminderen en consistentie te vergroten.”
DE AI-AGENT zou in de toekomst vroegtijdig kunnen triageren bij bijvoorbeeld psychische klachten. “Bijvoorbeeld wanneer een medewerker zich ziekmeldt en via het portaal een korte vragenlijst >invult. Bij signalen van psychische klachten kan de AI-agent automatisch bepalen dat volgens de NVAB Richtlijn Psychische Problemen snel contact nodig is, en zelfs direct een afspraak inplannen bij de bedrijfsarts. Zo kunnen we veel eerder de juiste interventie inzetten.”
Volgens Hoekstra is dit precies waar technologie en mens elkaar versterken. “AI helpt ons om sneller en slimmer te werken, maar de uiteindelijke beoordeling en begeleiding blijft altijd bij de professional. AI ondersteunt, de mens beslist.”
Het platform met preventie als kern
Het platform dat Arbo Anders samen met Compasity ontwikkelt, is ontworpen met preventie als uitgangspunt. “Bijna alle pakketten zeggen dat preventie belangrijk is, maar in de praktijk wordt het vaak los ingekocht. Wij willen dat preventie standaard ingebouwd is in onze dienstverlening,” aldus Hoekstra. Andere arbodiensten tonen al interesse, omdat het systeem hen kan helpen de stap te maken van reactief naar proactief werken.
Waarde creëren aan twee kanten van de keten
Naast werkgevers werkt Arbo Anders ook nauw samen met verzekeraars. “Wij willen waarde toevoegen aan beide kanten van de keten,” zegt Hoekstra. “Verzekeraars kijken vaak achteraf naar schadelast en proberen die te beheersen. Wij willen hen helpen vooruit te kijken. Met realtime stuurinformatie kunnen risico’s en trends inzichtelijk worden gemaakt, waardoor ze preventief kunnen handelen in plaats van alleen reactief.” Daarmee vervult Arbo Anders volgens Hoekstra een brugfunctie. “Voor werkgevers zijn we een partner die helpt bij duurzame inzetbaarheid en verzuimpreventie. Voor verzekeraars zijn we een bron van betrouwbare data die hen helpt om schadelast structureel te verminderen. Dat is een combinatie die uniek is in de markt.” Die positionering maakt Arbo Anders een interessante speler voor verzekeraars. “We hebben zelf nagedacht: wat zouden wij als verzekeraar van een arbodienst verwachten? Op basis daarvan gaan we ons systeem inrichten. Met de inzichten die we bieden, kunnen we feitelijk aantonen waar onze winst zit. Daarmee maken we het verschil én vergroten we onze relevantie als strategisch partner.”
Toekomst gebouwd op preventie en empathie
Hoewel technologie een centrale rol speelt in de toekomststrategie, blijft volgens Hoekstra één ding onvervangbaar: de menselijke maat. “AI kan ondersteunen, signaleren en processen versnellen. Maar uiteindelijk draait het om de empathie, de humor en het inlevingsvermogen van onze mensen. Dáár zit de echte waarde. En dat is precies waar wij als Arbo Anders het verschil willen maken.”