Heilbron neemt Jonker-Schotte over

Jonker-Schotte Adviesgroep BV bestaat uit drie ondernemingen; Jonker-Schotte Assurantiebedrijf BV, Jonker-Scheffers Volmacht BV en InsureToStudy BV. Het bedrijf is in 1951 opgericht door de heren Jonker en Schotte en is in de afgelopen jaren, onder leiding van de huidige eigenaren Marco Scheffers en Fons van der Zalm, sterk gegroeid. Anno 2020 is Jonker-Schotte een allround assurantiebedrijf dat actief is op het gebied van schade- en levensverzekeringen, volmachten, pensioenen en hypotheken voor zowel zakelijke als particuliere relaties. Het bedrijf heeft zestien medewerkers in dienst en heeft een omzet van circa EUR 2,5 miljoen.

Marco Scheffers geeft aan dat de assurantiemarkt in de afgelopen jaren in een rap tempo aan het veranderen is. “Wil je, in deze snel consoliderende markt, als intermediair onder aan de streep hetzelfde overhouden, dan moet je een bepaalde omvang hebben om nog mee te kunnen draaien. Daarom hebben wij, door zowel autonome groei als door overnames, onze klantportefeuille in de afgelopen jaren sterk uitgebouwd. Ondanks deze groei is ons bedrijf vandaag de dag te klein voor een tafellaken en te groot voor een servet. Als assurantiebedrijf moet je tegenwoordig steeds grotere stappen zetten, wil je nog een rol van betekenis spelen. Die conclusie heeft ons in 2018 doen besluiten ons te gaan oriënteren op het verkopen van ons bedrijf”.

“Via een collega-ondernemer, die ook zijn assurantiebedrijf met succes had verkocht, kregen wij het advies ons te laten begeleiden door BHB Dullemond. Tijdens de kennismaking met Carlo de Moel en Edwin Bosma was er direct een persoonlijke klik én vertrouwen in de kennis en expertise van BHB Dullemond. En dat is belangrijk, want je legt toch je hele bedrijf en de toekomst daarvan in hun handen”, geeft Van Der Zalm aan.

“BHB Dullemond is het proces gestart met eerst heel goed te luisteren naar onze wensen en behoeftes. Een goede overdracht van onze mensen en klanten was voor ons een van de belangrijkste uitgangspunten. Op basis van die criteria is er een analyse van de potentiële partijen gemaakt en ontstond er een long list met kandidaat-kopers. Wat ons opviel is dat BHB Dullemond álle partijen kende: hun strategie, de aanpak en wat goed en niet goed bij ons zou kunnen passen. Gelijktijdig werd er een waardebepaling opgesteld. Hierin nam BHBD ook de potentie van het bedrijf in de toekomst mee en de synergie-effecten van een door ons in 2014 gestarte nieuwe onderneming. Dit had een positief effect op de totale waardering. Daarna is het proces snel en voortvarend van start gegaan”.

“Typerend aan de aanpak van BHB Dullemond is de openheid en transparantie die zij nastreven, richting ons als klant én richting de koper. In de voorbereidingen op de onderhandelingen speelde BHB Dullemond regelmatig de advocaat van de duivel. Wij kregen veel kritische (terechte) vragen gesteld. Dat was soms wel even slikken”, geeft Van der Zalm aan, “maar dat heeft tijdens de onderhandelingen veel vertrouwen gegeven bij de koper, die achteraf aangaf dat zij geen argumenten konden vinden om de prijs te drukken”.

Door de stevige maar vooral eerlijke onderhandelingen kwam er uiteindelijk een deal op tafel die boven onze verwachting ging, en waar niet alleen wij maar óók de koper Heilbron blij mee was. Door de goede match tussen onze bedrijven heeft Heilbron inmiddels een aantal synergievoordelen kunnen realiseren wat hen ook geld heeft opgeleverd. Een mooie win-winsituatie”.

“Op het gehele verkoopproces kijken wij met een zeer positief gevoel terug. Er is geen moment geweest dat wij een slecht gevoel hadden. Juist naarmate het proces vorderde, werd steeds opnieuw bevestigd dat we met BHB Dullemond bij de juiste club zaten” zegt Scheffers. Van der Zalm voegt toe: “Deze deal had niemand zo goed tot een zo succesvol einde kunnen brengen als BHB Dullemond!”

Bekijk alle klanten