‘Nieuwe risico’s beïnvloeden wereldwijd het risicolandschap en vragen om een klantgerichte aanpak’

Niels Vermolen is een routinier als het aankomt op zijn kennis en expertise van de Nederlandse assurantiemarkt. Na 25 jaar ondernemerschap verkoopt hij in 2016 als derde generatie zijn familiebedrijf Vermolen Assurantiën via BHB Dullemond aan Steijnborg Assurantiën. In 2019 werd hij directeur van Kaufman Group Europe BV, onderdeel van het Amerikaanse familiebedrijf H.W. Kaufman Group.

Nieuwe complexe risico’s beïnvloeden het risicolandschap

Vermolen: ‘Kaufman is op dit moment leider in het leveren van gespecialiseerde risico- dekkingsoplossingen. Omdat er steeds meer zaken werden gedaan in Europa, begon Kaufman tien jaar geleden met haar internationale expansie middels het verwerven van de Chesterfield Group in het Verenigd Koninkrijk en Canada. Met de opening van ons kantoor in Amsterdam willen we de Europese markt nog beter gaan bedienen’. Vermolen vervolgt: ‘Ontwikkelingen als de oorlog in Oekraïne, de klimaattransitie, cybercrime en energieonzekerheid brengen nieuwe en complexe risico’s met zich mee die het risicolandschap beïnvloeden. Bedrijven zoals Kaufman spelen een belangrijke maatschappelijke rol door het verzekeren van deze nieuwe en veranderende risico’s. Ondanks dat er steeds meer buitenlandse partijen op de Nederlandse markt toetreden blijft er behoefte aan goede kennis van de lokale omstandigheden, met de daar bijbehorende specifieke Nederlandse risico’s. Daarom werken wij als Kaufman Europe altijd via het lokale intermediair zodat wij gezamenlijk de eindklant optimaal kunnen bedienen. Hierbij is onze rol het brengen van capaciteit'.

Door technologie is klantgerichtheid belangrijker dan ooit

Vermolen: ‘De Kaufman Group is met ruim 2.000 medewerkers een grote wereldwijde organisatie, toch blijft het merkbaar dat het bedrijf door een familie wordt gerund. Ze staan dicht bij de klant en hebben een sterke focus op het ontwikkelen van langetermijnrelaties. Dit zijn essentiële eigenschappen in een markt die de laatste jaren in rap tempo is veranderd. Door de technologische veranderingen is er een groeiende behoefte aan klantgerichtheid ontstaan. Vergeleken met tien jaar geleden heeft de klant vandaag de dag veel meer keuze bij het vinden van de juiste verzekering. Onze klanten verzekeren zaken die belangrijk voor ze zijn of cruciaal zijn voor de voorzetting van hun bedrijfsvoering. Daarom is een goed advies én het leveren van maatwerk essentieel voor de klanten die wij binnen de gehele Kaufman Group bedienen.'

Nieuwe rol wereldwijde verzekeringssector

Kaufman is een geaccrediteerde verzekeringsagent van Lloyd’s of London, een van de oudste gespecialiseerde verzekeringsplatforms ter wereld. Het Londense bedrijf, met een historie van ruim 300 jaar, staat bekend om zijn grensoverschrijdende verzekeringen en grote verzekerde bedragen. Sinds het begin van handel in scheepvaartrisico’s heeft LIoyd’s zich ontwikkeld tot een markt voor alle denkbare schadeverzekeringen. Een bijzonder en recent voorbeeld is de via Lloyd’s verzekerde graantransporten vanuit Oekraïne. Ruim een derde van de verzekeringsdeals die bij Lloyd’s worden gesloten zijn herverzekeringscontracten. Vermolen: ‘De huidige economische en politieke veranderingen benadrukken de belangrijke rol van de wereldwijde verzekeringssector. Een stabiele verzekeringspartner zoals het familiebedrijf Kaufman is in het huidige speelveld, belangrijker dan ooit.'